Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zondag 28 juli 2013

266 - ATHOS-IKONEN IN PROPOULI, EILAND LIMNOS/ΠΡΟΠΟΥΛΙ, Ν. ΛΗΜΝΟΣ, DEEL 3/3

In heel wat dorpen op Limnos zijn locaties die een Athos-verleden hebben. Voor mij is dat verleden het meest tastbaar in Propoúli. En wel in de, eerder vermelde, vier Athos-ikonen. Deze kostbare ikonen werden tot rond 1990 buiten Propoúli bewaard in het kerkje van Panagía Trígi. Uit veiligheidsoverwegingen zijn ze naar het centrum van Propoúli overgebracht, waar speciaal voor hen een kerkje werd gebouwd. 

Tegelijkertijd begon er een jarenlange juridisch geschil met I.M. Símonos Pétras, dat aanspraak maakte op de religieuze kostbaarheden. Uiteindelijk is er een overeenkomst gekomen, zo vertelde de uit Australië teruggekeerde Griek mij, en mochten de ikonen in Propoúli blijven. Eén keer per jaar, op 15 augustus, mogen de Athosmonniken ze wel naar hun kloostergoed overbrengen voor de viering.


De Moeder Godsikoon is een Panagía Odigítria (Zij die de Weg wijst), bijgenaamd Trígi. Opvallend vind ik hier wel het witte bovenkleed van de Moeder Gods, met slechts een roze/rode/purperen belijning en het blauwe onderkleed van het Christuskind. Aan de andere kant van de Koninklijke Deuren hangt een Christus Pantokratorikoon:


Ook hier valt de witte kleur met slechts een roze/rode/purperen belijning op. Helemaal rechts hangt de Ontslaping van de Moeder Gods. 

Aan de linkerkant hangt een ikoon van de stichter van het Símonos Pétrasklooster, de Heilige Símon de Myronvloeiende (Grieks: Ο Άγιος Σίμων ο Mυροβλύτης/Ajos Símon o Mirovlítis) en de Heilige Maria van Magdala/Magdalena (Grieks: Η Αγία Μαρία η Μαγδαλήνη). Samen dragen ze het klooster. De laatste wordt als tweede stichter van het klooster beschouwd. De monniken bewaren haar linkerhand als relikwie. 



Alle vier de ikonen dateren uit de 14e/15e eeuw. Ze brengen Agion Oros weer heel dichtbij.

Zie ook: Athos-ikonen in Propoúli, deel 1
             Athos-ikonen in Propoúli, deel 2
Dank Jan Verdonk.
                                                                                                                               Foto's Vasílis