Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

dinsdag 4 augustus 2015

493 - AARDBEVING (ΣΕΙΣΜΌΣ) VOELBAAR OP DE ATHOSBERG

Het is zondagavond 26 juli 2015, 29 graden. In mijn kellí (kamer) in het Heilig Klooster Stavronikíta heb ik net de laatste regels geschreven in mijn dagboek. Buiten is het aardedonker. Bij het licht van mijn olielampje meld ik rond half tien dat het tijd is om te gaan slapen. De nieuwe dag wacht rond drie uur.

Plotseling schudt er van alles een paar seconden, maar ik hoor niets vallen. Ik hoor eigenlijk helemaal niets, geen alarm, geen stemmen. Hoewel ik totaal geen ervaring heb met aardbevingen (mijn eerste en enige is Roermond 1992), denk ik direct σεισμός (siesmós/aardbeving). Ik noteer '21.41 uur aardbeving?' en ik ga slapen. Later, thuis, zal ik het wel nazoeken.

De volgende ochtend vraagt een Belgische Griek mij of ik de schok ook heb gevoeld. Inderdaad dus, een echte aardbeving. Zijn familie in Ouranoúpoli had hem er ook over bericht. In de omgeving is hier en daar onder meer schade aan het wegdek.Vader F vertelt mij later dat er gelukkig geen schade aan het klooster is. Er is een stevig fundament gebouwd bij de laatste renovaties, dat vangt veel van de schokken op.

Eenmaal thuis zie ik bij Monnik Theológos de cijfermatige bevestging: lichte aardbeving, 4.0 Richter, 21.40 uur.


Info: Geodinamiko Institouto